Zapraszamy wszystkich winiarzy do udziału w konkursie.
Regulamin Konkursu Win Domowych Łódź 2009.
1. Konkurs Win Domowych Łódź 2009 organizuje środowisko winiarzy łódzkich a sponsoruje firma ,,Biowin". Rozpoczęcie i zakończenie konkursu łącznie z ogłoszeniem wyników odbędzie się 7 listopada 2009 roku w siedzibie ,,Biowinu".
Organizatorzy konkursu wyznaczają Pełnomocnika Konkursu odpowiedzialnego za sprawy organizacyjne i prawidłowy, czyli zgodny z regulaminem jego przebieg.
2. Uczestnikiem Konkursu może być każdy pełnoletni winiarz wytwarzający wina amatorsko, nie przeznaczone do sprzedaży. Ilość win wystawianych w konkursie przez jedną osobę nie jest ograniczona. Udział w konkursie jest jednocześnie potwierdzeniem autorstwa wina.
3. Uczestnik przystępując do Konkursu akceptuje w całości postanowienia niniejszego regulaminu.
4. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest dostarczenie wina zabutelkowanego w standardowej zielonej szklanej butelce typu bordeaux o pojemności 0,75 litra .Jedynym dopuszczalnym zamknięciem jest korek . Wina musujące muszą być w butelkach szampańskich zamkniętych odpowiednim korkiem i zadrutowane. Butelki muszą być pozbawione jakichkolwiek naklejek oraz innych oznaczeń umożliwiających ich identyfikację.
Wyroby konkursowe należy dostarczać osobiście lub przysyłać (koszty ponosi nadawca) na adres :
,,Biowin" , 93-373 Łódź, ul. Pryncypalna 129/141 z dopiskiem ,,KONKURS" w terminie do 5 listopada 2009 r.
Przesyłka powinna być dobrze zabezpieczona przed uszkodzeniem w czasie transportu.
Do każdej butelki musi być dołączony prawidłowo wypełniony formularz zgłoszeniowy formatu A4 który pobrać można tutaj. Formularz należy owinąć wokół butelki i przymocować gumką-recepturką.
Wszystkie butelki opatrzone zostaną przez organizatorów standardowymi naklejkami z kolejnymi numerami konkursowymi.
Organizatorzy dołożą wszelkich starań, żeby zachować anonimowość wszystkich win biorących udział w konkursie.
5. Każdy uczestnik musi zaklasyfikować ( i przedstawić tę decyzję w formularzu zgłoszeniowym) swoje wino do jednej z następujących kategorii konkursowych :
I Wina owocowe (również kwiatowe i inne) białe i różowe: wytrawne lub półwytrawne.
II Wina owocowe (również kwiatowe i inne) czerwone: wytrawne lub półwytrawne.
III Wina owocowe (również kwiatowe i inne): półsłodkie lub słodkie.
IV Wina gronowe
Niewłaściwa klasyfikacja może być powodem wykluczenia wina z konkursu.
Warunkiem odbycia się konkursu w danej kategorii jest zgłoszenie conajmniej 5 różnych win wystawionych przez conajmniej 3 różnych uczestników.
Organizatorzy konkursu mogą ograniczyć liczbę kategorii konkursowych, łączyć kategorie bądź wyznaczyć dodatkowe podkategorie w zależności od frekwencji.
7. Komisja konkursowa składa się z minimum pięciu osób. Członkowie komisji konkursowej oceniającej wina w danej kategorii nie mogą być uczestnikami konkursu w tej kategorii.
8. Wina biorące udział w konkursie będą punktowane według następujących kryteriów:
WYGLĄD maks. 2 pkt.
klarowność maks. 1 pkt.:
- idealnie przezroczyste, z połyskiem 1 pkt.
- przezroczyste 0,5
- zamglone,opalizujące, mętne, osad ,bąbelki gazu niewłaściwe dla typu wina 0 pkt
kolor maks. 1 pkt.:
- żywy, właściwy dla typu 1 pkt
- niemal prawidłowy lub słaby 0,5 pkt
- brak lub odbarwienie, utleniony, brunatny 0 pkt.
AROMAT maks. 4 pkt.:
- wyraźny, złożony, elegancki i/lub bliski doskonałego dla typu wina 4 pkt.
- pociągający i/lub owocowy 3 pkt.
- czysty, przyjemny i/lub delikatny 2 pkt.
- prosty, mało rozwinięty, mało uchwytny 1 pkt.
- brak, nieprzyjemny, chemiczny (siarkowy, octowy, octan etylu itp.) 0 pkt.
RÓWNOWAGA maks. 5 pkt.:
słodycz maks. 1 pkt.:
- normalna, właściwa dla typu wina 1 pkt.
- lekki brak w stosunku do kwasowości 0,5 pkt.
- nadmierna, brak w odniesieniu do typu wina 0 pkt.
kwasowość maks. 2 pkt.:
- zrównoważona i odpowiednia do typu wina 2 pkt.
- nieco za duża lub za mała 1 pkt.
- brak, nieprzyjemnie ostra, wyraźnie nadmierna, posmak octu 0 pkt.
cierpkość/gorzkość ( taniny) maks. 1 pkt.:
- zrównoważona, normalna, odpowiednia do typu wina 1 pkt.
- nieco nadmierna 0,5 pkt.
- zdecydowanie za duża, nieprzyjemna lub brak 0 pkt.
alkohol maks. 1 pkt.:
- poziom odpowiedni do kategorii wina 1 pkt.
- poziom lekko zaniżony lub zawyżony, ale akceptowalny 0,5 pkt.
- wyraźnie nadmierny lub słabo wyczuwalny 0 pkt.
BUDOWA (STRUKTURA) maks. 1 pkt.:
- pełna i/lub odpowiednia do typu wina 1 pkt.
- nieco zbyt delikatna lub za mocna 0,5 pkt
- pusta ( mało ekstraktywna) lub zbyt potężna 0 pkt.
SMAK maks. 4 pkt.:
- wspaniały, złożony, dojrzały 4 pkt.
- bardzo dobry, wielopłaszczyznowy 3 pkt.
- dobry, czysty, dość prosty 2 pkt.
- poprawny ale z wieloma niedociągnięciami 1 pkt.
- pusty, wadliwy lub chemiczny 0 pkt.
FINISZ maks. 1 pkt.
- długi 1 pkt.
- zanikający w umiarkowanym tempie 0,5 pkt.
- brak lub zanikający szybko 0 pkt.
WRAŻENIE OGÓLNE maks. 3 pkt.
- wino wyjątkowo dobre lub wybitne, eleganckie 3 pkt.
- wino dobre, umiejętnie zrobione, z charakterem 2 pkt.
- wino przeciętne, bez szczególnie dokuczliwych błędów 1 pkt.
- wino wadliwe, niepijalne 0 pkt.
Wino może zdobyć maksymalnie 20 pkt.
9. Sposób obliczania wyników jest następujący:
a) pełnomocnik lub osoby przez niego wskazane obliczają punktację poszczególnych win na podstawie ocen sędziów
b) usuwane są oceny skrajne (największa i najmniejsza ilość punktów) danego wina
c) dla poszczególnych win wyliczane są średnie arytmetyczne wyników będące podstawą do przyznawania medali
10. W zależności od ilości zdobytych punktów przyznaje się następujące medale:
18 - 20 pkt. medal złoty
16,00 - 17,99 pkt. medal srebrny
14- 15,99 pkt. medal brązowy
Honorowy tytuł Winiarza Roku 2009 przysługiwać będzie uczestnikowi konkursu który zdobył największą ilość punktów liczonych sumarycznie według zasady:
medal złoty 3 pkt.
medal srebrny 2 pkt.
medal brązowy 1 pkt.
Nagrodami w poszczególnych kategoriach są dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Zwycięzcy mają prawo posługiwania się odpowiednimi znakami graficznymi (medalami) wyłącznie w odniesieniu do wina identycznego z nagrodzonym.
11. Wina zgłoszone do konkursu przechodzą na własność organizatorów.
12. Wszystkie postanowienia organizatorów są ostateczne.