Łódzki Klub Winiarzy

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Inny Smak

Inne podejście do domowych win owocowych: pojęcie stylu

Email Drukuj PDF

Domowe wytwarzanie win owocowych (a także kwiatowych, warzywnych, zbożowych etc.) opiera się na przepisach. Wskazówki co do użycia owoców i zastosowania metod są ujęte na wzór przepisów z książek kucharskich. Przepisy rzadko zawierają szczegółowe informacje, niezbędne do udanego zrobienia wina, co rodzi wiele problemów. Podejście prezentowane w tym artykule odchodzi od posługiwania się „kucharskim” przepisem na wino, wprowadzając w to miejsce pojęcie stylu wina.

Więcej…
 

Wino na zimowe wieczory

Email Drukuj PDF

Wino posiada wiele zmysłowych i zdrowotnych właściwości, m.in. rozgrzewa ciało i poprawia nastrój, co jest szczególnie ważne zimą. Gorące wino z miodem lub cukrem oraz słusznym dodatkiem korzennych przypraw to wspaniałe remedium na mróz, śnieżyce i krótkie dni, a długie wieczory. Grzane wino, bo o nim mowa, ma długą i bogatą tradycję wśród wielu europejskich narodów. Współcześnie doskonale wpasowuje się w świąteczno-zimowy nastrój.

Więcej…
 

Miód pitny a sprawa polska

Email Drukuj PDF

dr Dariusz Klemantowicz

Przeglądając materiały archiwalne ze zbioru Archiwum Potockich i Ostrowskich z Maluszyna, przechowywane w Archiwum Państwowym w Łodzi, można znaleźć przepisy kucharskie i gospodarcze z XVIII, XIX i XX wieku. Większość dokumentów jest spisana w języku polskim, niektóre są po łacinie i w języku francuskim. W kilku przypadkach pojawiają się daty i informacje od kogo dany przepis pochodzi, np. na recepcie przyrządzenia kefiru widnieje pieczątka Apteki Kazimierza Soczołowskiego z Nowo-Radomska (Radomsko). Przepisy nie są ułożone chronologicznie, ani tematycznie. Obok spisanego sposobu na zrobienie posadzki, zabezpieczenia słomianego dachu od ognia, czy prania bielizny, fabrykacji mydła i krochmalu – występuje przepis na zrobienie musztardy francuskiej, sałatki z zielonych pomidorów, tortu piaskowego, Pierników Maluszyńskich, a także sposób na przepalanie wódek. W przypadku napojów alkoholowych, to zestaw prezentowanych trunków jest dość pokaźny. Mamy przepis na sporządzenie złotej wódki gdańskiej, madery, wina szampańskiego, nalewki orzechowej, anyżki i miodu pitnego1.

Więcej…
 

Urodziny rosyjskiej wódki

Email Drukuj PDF

31 stycznia to niezwykle przyjemne święto dla Rosjan – nieoficjalne urodziny rosyjskiej wódki. Wydarzenie, które przyczyniło się do nieformalnego ogłoszenia urodzin narodowego napoju Rosjan, miało miejsce 31 stycznia 1865 roku. W dniu tym, w Sankt Petersburgu, Dmitrij Mendelejew obronił pracę doktorską "O łączeniu spirytusu z wodą". Tekst dysertacji jest chroniony w muzeum wielkiego uczonego w Sankt Petersburgu.

Więcej…
 

Jakość wina a preferencje konsumentów – jak rozumieć potrzeby konsumentów.

Email Drukuj PDF

Producenci wina mają zazwyczaj duże doświadczenie w ocenie jakości wina. Mają wypracowane wyobrażenie jakie wino jest wysokiej jakości. Każdy z nich posiada wizję wina idealnego, która nie zawsze potrafi być wyartykułowana. Czasami pojęcie wina idealnego obejmuje obiektywne elementy, tzn. wino spełnia pewne sensoryczne wymogi: słodkie w stopniu odpowiednim, posiadające dobrą strukturę, bez gorzkich posmaków, bez wyraźnych braków czy wad. Czasami wyobrażenie wina idealnego jest silnie subiektywne i oparte na osobistych preferencjach producenta - trudne do opisania.
Wyprodukowanie wina które będzie doceniane przez konsumentów nie mających takiego dużego  doświadczenia z winem, a którzy zazwyczaj nie potrafią opisać jego właściwości sensorycznych, wymaga jednak dobrego badania rynku. Nie można się opierać na stylu wina jaki preferuje sam wytwórca czy jego zespół, ani na ocenie win które dobrze sprzedają się na rynku.

Jakość produktów można definiować na niezliczoną ilość sposobów. Jedną z ogólnych definicji jakości (zgodnie z standardami ISO) można podać jako „osiągnięcie stopnia kiedy zestaw charakterystyk produktu spełnia wymagania”. Dla wina, to głównie zestaw właściwości sensorycznych: jak wino prezentuje się w kieliszku, jak pachnie i jak smakuje. Do tego, można dodać także oczekiwania konsumenta związane z marką, upodobaniami lokalnymi, ceną i opakowaniem.
Producenci wina, w możliwie prosty ale niezawodny sposób, starają się odgadnąć oczekiwania konsumentów co do jakości. Wprowadzając nowe wino na rynek, starają się uzyskać zamierzoną charakterystykę sensoryczną powiązaną z marką. Przykładowo, testują jaki poziom kwasowości wina wytrawnego : 6.0 g./l; 6,3g./l. Czy 6,5g./l. najbardziej odpowiada konsumentom.

Więcej…